torsdag den 21. juli 2011

Berlin

Vi er nys hjemvendt fra en skøn ferie i Berlin, som trods diverse vejrmeldinger både i Danmark og i Tyskland, blev med sydeuropæiske temperaturer, og mulighed for at sidde på fortovsrestaurant og spise sent om aftenen. Det var helt fantastisk.
Èn aften regnede det, og da hentede Ole sushi og hvidvin, som vi spiste i sengen på vores hotelværelse. Ret hyggeligt.
Vi har været i Berlin rigtig mange gange efterhånden, men denne gang kørte vi byen tynd på cykler. Den var en helt ny oplevelse og naturligvis en helt anden måde at opleve Berlin på. Vi plejer altid at købe et tageskarte hver dag og så afsted - ofte med metroen, hvor man jo kører rundt under jorden det meste af tiden.

Her er jeg foran Brandenburger Tor. Bemærk den røde cykel, som blev min kæreste ven i tre dage. Det endte nemlig med, at vi overhovedet ikke brugte de offentlige transportmidler andet end til og fra lufthavnen. Der er meget vi allerede har set i Berlin, så denne gang nød vi bare at køre fra bydel til bydel og opleve byen på en anderledes måde. Blandt andet de mange parker og grønne arealer samt de små torve og pladser. Det skal siges, at vi var i byen over en weekend, og at vi primært cyklede lørdag og søndag, hvor trafikken ikke var så voldsom. Ved ikke helt om jeg turde begive mig ud på cykel i Berlin en ganske almindelig mandag morgen i oktober, for der er knald på, når man kommer udenfor stierne. Heldigvis er det mere eller mindre almindeligt at køre på cykel på fortovet - hvis man altså viser hensyn til de gående.

Vi havde bryllupsdag på ferien, og spiste sen frokost på en skøn libanesisk restaurant i Eberswalderstrasse. Vi fik vores "sædvanlige" - nemlig en stor tallerken med forskellige små retter og to gafler, samt to store glas libanesisk rødvin. Ksara hedder vinen, og den smager forrygende. Betjeningen er altid utrolig venlig og personlig og selvom vi har været der mange gange er vi aldrig blevet skuffet. Der bliver altid kræset om både os og maden. Og så har de menukort på alle mulige sprog - også dansk.
Restauranten hed Der Phönischer.

Èn af de gange vi var i Berlin fandt vi i Kreuzberg en lille papirvarehandel - Papeterie. Den ligger i Oranienstrasse 196. Her kan man købe både skønt papir, små stempler, fine penne og den slags. Jeg købte nogle ark med robotter og et par stykker med vintage påklædningsdukker. Skal nok vise dem frem, men jeg har ikke fået taget et billede endnu.

En anden skøn butik er denne i Uhlandstrasse i Charlottenburg. Vi har tidligere boet (og gjorde det også denne gang) i Charlottenburg, så vi var forholdsvis stedkendte, og denne køkkenbutik skulle vi bare forbi igen.
Billederne herunder kan måske indikere, hvorfor jeg synes butikken er så fin. Det handler naturligvis om de skønne ting der er til salg i butikken - ALT til feinschmeckeren i køkkenet - men også om den måde butikken er indrettet på med gamle biler og andre kuriositeter.

Og så er der naturligvis alle loppemarkederne - hvis man er så heldig at være i byen over en weekend. Vi besøgte flere af dem. Maurpark er jo nærmest et must, men jeg synes bestemt ikke det er det bedste eller hyggeligste. Vi kom der mest pga. "strandbaren" midt i det pulserende menneskemylder, samt den lille bod Schmuckzeug, hvor vi ofte køber nogle sjove finurlige smykker med hjem til vores piger.
Markedet på Marheinekeplatz i Kreutzberg er rigtig hyggeligt. Ligeledes det på Boxhagener Platz i Friedrichshain. Det var vi ret begejstrede for. Ole købte en fed retrolampe fra DDR-tiden. Der kommer billeder, når den er hængt op. Jeg købte mig en lille bambi med kaninven, samt nogle originale farveblyanter med 50 år på bagen. Æsken, som jeg faldt for, ser ud som om den er ny, men køberen forsikrede, at der var tale om et lager af gamle æsker.

Jeg kunne blive ved med at vise billeder og fortælle om Berlins fortræffeligheder, for det er virkelig en dejlig by at besøge, men det er nok på tide jeg holder, og kommer ud og spadsere en tur med Ole.

God dag til Jer allesammen.