søndag den 26. februar 2012

Sætterkassen og Liebes svaler

For mange år siden var jeg pædagog i den børnehave, hvor Susan Liebes dejlige unger gik. Susan havde lige åbnet butik med værksted længere nede af gaden. I den forbindelse fik jeg erhvervet mig en del smukke sager fra Susans hånd. Blandt andet tre små mintgrønne svaler. De har nu fået ny plads at flyve på ovenover den endnu mere mintgrønne sætterkasse.
Den lille kreamikfugl med de lilla blomster er fra min barndom. I Hedehusene lå der en keramiker ved navn Syberg (mener jeg det var). Tingene herfra mindede i udtryk lidt om Wiinblads ting, bare mere rustikke.
Sætterkassen huser små minder. Blandt andet denne "Bøve" som Nanna lavede da hun var en lille pige. Den opstod, fordi Nanna var ret fascineret af, at jeg havde en onkel, der hed Børge. Onkel Børge på Lolland sammen med faster Rosa. På lollandsk udtales "Børge" nærmest som "Bøve" og det trickede Nannas fantasi. Vi syntes den var så sød, så den er blevet gemt i snart 20 år.
Glasset er fra min mormor og morfar. De havde dem både i en meget smuk lilla farve og så i denne brune. Jeg har fået samlet nogle stykker, men de er ikke lette at finde. Er faktisk også i tvivl om, hvad glasset hedder. Måske Vibe. Kender nogen her dette glas?


5 kommentarer:

  1. Skønne svaler der hænger på væggen! Det er dejligt når man har fine minder til sine dimser og ting!

    SvarSlet
  2. De er så fine, de små fugle.
    Sammen med hendes krukker står de små fugle på min ønskeseddel.
    Håber du fik orden på jeres kælder, her i dag;0)
    Knus og hils Ole, sig til ham at vi ikke kan blive ved med at mødes på den måde:0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Ole havde vist nok at se til i Netto idag. Han mødte alt, hvad vi kender i nabolaget;-)
      Håber du får alle dine ønsker opfyldt:-)
      Knus

      Slet
  3. Så blev det ene ønske opfyldt, Liebe har jo lager salg i denne uge.
    Så en fin krukke er nu i hus, svalerne var der ikke lige i mine farver, meeeen det skal nok komme.
    Knus og god tirsdag til dig:0)

    SvarSlet